REVIEW - MC Zenitar-ME1 50mm F1.7 ‘’square aperture’’

Door HackingDutchman op vrijdag 9 juli 2021 22:49 - Reacties (0)
Categorie: Lensreviews, Views: 744

Een simpel en conventioneel ogende lens, met conventionele specificaties, de MC Zenitar-ME1 50mm F1.7. Echter, wanneer je het diafragma dichtknijpt krijg je een eigenaardig effect te zien. De lens heeft twee driehoekig gevormde diafragmalamellen die resulteren in vierkante bokeh. Afgezien van het diafragma, is de lens voor de rest nog bijzonder? Je leest, en ziet, het in deze beknopte review.








Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is exceptioneel goed. Er rammelt niets, en wanneer goed gesmeerd loopt de lens perfect soepel. Dit is heel anders dan bij bijvoorbeeld de Helios 44-2 en de Helios 44M, die zelfs na een volledige revisie alsnog stroef kunnen lopen, dat ligt vooral aan het design van de lenzen. Dit is een van de best gebouwde Russische objectieven die ik in mijn handen heb gehad.
Intern is de lens ook vrij conventioneel en je komt niet voor verrassingen te staan wanneer je de lens open maakt. Met de bouwkwaliteit, van dit exemplaar tenminste, is niets mis.



Optische kwaliteit
De scherpte is goed in het midden, heel goed. Aan de buitenranden is er geen scherpte meer aanwezig. De scherpte in het midden en aan de randen neemt, samen met het contrast, toe naarmate je het diafragma verder dicht knijpt. Al met al een zeer net resultaat voor een oud objectief.





Als met nagenoeg elke Russische lens, gecoat of niet, is er redelijk wat lensflare aanwezig en bij fel licht onder een bepaalde hoek neemt het contrast snel af. Wanneer dit gebeurd, resulteert dit in een prachtig vintage effect. Door het verlies van contrast en de ‘’witte haze’’ die over het beeld komt hoef je achteraf geen mat effect meer toe te voegen. Ik heb zelfs enkele foto’s qua kleur, contrast en andere effecten nagenoeg onbewerkt gelaten, dat doe ik niet vaak. De lens biedt op een zonnige dag, wijd open, een fraai vintage effect zonder significante nabewerking.














Chromatische aberratie is wel aanwezig, maar redelijk minimaal. Ik heb in de foto’s geen correctie hoeven toepassen.

Door de vierkante bokeh, wat redelijk apart is, gaat de aandacht na het hoofdonderwerp al vrij snel uit naar de vierkante bokeh. Dit is dus iets om rekening mee te houden. Ook wordt de bokeh door de vorm al snel relatief druk. Echter, de bokeh blijft wel van goede kwaliteit, zacht en een graduele overgang. Wijd open is de bokeh mooi zacht en gewoon rond. Wel is er wijd open sprake van een groen/gele ring om de bokeh heen, in het ene geval meer aanwezig dan het andere. Dit zorgt ervoor dat de bokeh wijd open niet altijd fraai is om in de foto te hebben.












Conclusie
Een interessante lens. Door het aparte diafragma biedt deze lens een leuke extra. Tevens de kleur en het verlies in contrast bij fel licht, maken dat de lens mooie vintage plaatjes aflevert, zonder veel nabewerking. Echter, de versies van de Zenitar 50mm F1.7 zijn zeer zeldzaam en daardoor ook zeer prijzig. Dat maakt deze lens voor vele niet interessant genoeg om aan te schaffen. Naast het vierkante diafragma presteert de lens over het algemeen ook zeer netjes en kan zeker wel wat toevoegen aan je collectie.


Heb jij nog specifieke aspecten die je meer belicht wil zien in dit soort reviews? Laat het weten in de reacties. Een test chart pak ik er liever niet bij, maar bij veel vraag kan ik dit in de toekomstige reviews, en oude updaten, toevoegen.


*De lens is gebruikt in combinatie met een Sony A7RII.

Volgende: REVIEW - Sirui 75mm F1.8 Anamorphic 1.33 10-07 REVIEW - Sirui 75mm F1.8 Anamorphic 1.33
Volgende: Bang voor zooms - Zoektocht nieuwe lens (groothoek) 08-07 Bang voor zooms - Zoektocht nieuwe lens (groothoek)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze post


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.