REVIEW - Sirui 50mm F/1.8 1.33x Anamorphic

Door HackingDutchman op dinsdag 13 juli 2021 14:00 - Reacties (3)
Categorie: Lensreviews, Views: 1.613

Sirui 50mm F/1.8 1.33x Anamorphic

Geeft de browser de foto's in de review niet goed weer? Selecteer dan de lezerweergave in uw browser.



Iets totaal nieuws, voornamelijk in dit formaat en prijsklasse. Een anamorfische lens. Bekend voor gebruik bij films om een wijder beeld te krijgen dan met een conventionele lens.
Zelf vind ik filmische beelden, het wijde aspect en de compositie, zeer fraai. Vandaar dat ik deze lens heb aangeschaft, om te kijken of het iets is.
Ik doe zelf niets met video, alleen met fotografie, dus over video-aspecten en dergelijke lees je in deze review niets.

ANAMORFISCH
Het idee van anamorfische lenzen komt voort uit een idee om een wijder beeld waar te kunnen nemen in een tank(ergens rond/in WWI door H. Chrétien). Daar zat toentertijd bij sommige modellen een lenssysteem in om naar buiten te kunnen kijken. Een anamorfische lens heeft een wijdere horizontale beeldhoek, wat erop neerkomt dat met een 50mm anamorfische lens een breder horizontaal gezichtsveld kan worden getoond in vergelijking met een conventionele sferische 50mm lens. Schijnbaar perfect voor het gebruik in een tank.

Ergens in de 20’er jaren van de vorige eeuw is er een film gemaakt met een anamorfische lenzen. Vervolgens is er nauwelijks wat ondernomen met anamorfische lenzen.

Bij de opkomst van de televisie liep het bioscoopbezoek terug. Dit ging ten koste van de omzet van de bioscopen, dus werd de anamorfische techniek ingezet om de bioscoop beter te onderscheiden van de televisie. De anamorfische techniek leverde een breder beeld wat moest zorgen voor een duidelijk onderscheid met de minder brede televisieschermen, en een meer meeslepende filmervaring.

Vroeger, toen er uitsluitend met film werd gewerkt, projecteerde een anamorfische lens het beeld op film. Op de film staat vervolgens het anamorfisch ‘’gecomprimeerde’’ beeld. Door middel van een anamorfische projectielens werd dit beeld weer ‘’gedecomprimeerd’’ tot de juiste verhouding.
In het digitale tijdperk wordt het beeld nog steeds anamorfisch ‘’gecomprimeerd’’ opgeslagen, nu digitaal op de sensor. Vervolgens wordt dit bestand digitaal uitgerekt tot de juiste verhouding.

Een anamorfische lens bestaat uit meer lenselementen dan een conventionele sferische lens en steekt mede hierdoor ingewikkelder in elkaar. Dit resulteert in het algemeen in meer onscherpte, meer chromatische aberratie, meer vertekend beeld(denk aan kromme lijnen in plaats van rechte lijnen), minder lichtval op de sensor en een veel zwaardere lens. Hoe meer de compressieverhouding van de lens, bijvoorbeeld 2 maal in plaats van 1,33 maal, hoe ingewikkelder de lensconstructie.
De constructie wordt ingewikkelder, omdat er meer gecompenseerd moet worden voor bepaalde negatieve beeldaspecten. In de optische wereld, foto/video, wordt dit normaal gesproken gedaan met extra glas en coatings. Denk bijvoorbeeld aan een coating die meer licht doorlaat, lensflares tegen gaat en voor betere kleuren zorgt, een extra set glas dat chromatische aberraties corrigeert en nog een setje glas om de vertekende lijnen glad te strijken.

Bekende karakteristieken van een anamorfisch beeld (kunnen) zijn:
-ovale bokeh
-slechte randscherpte
-vertekende lijnen
-horizontale lensflares

De slechte randscherpte en vertekende lijnen zijn afhankelijk van de lens. Bij moderne en vooral prijzige anamorfische objectieven is het ontwerp technisch zeer verfijnd, waardoor er intern in de lens voor deze aspecten gecompenseerd is.
De horizontale lensflares zijn afhankelijk van de plaatsing van het anamorfische element. Zit deze aan de voorzijde, dan ontstaat er een duidelijke horizontale flare, zit dit element in het midden dan ontstaan er minder en net iets andere horizontale flares. Er zijn ook anamorfische zoomlenzen. Vanwege de lensconstructie zit bij de zoomlenzen het anamorfische element soms ook aan de achterzijde, wat een rechthoekige bokeh produceert.
Tegenwoordig zijn er op professioneel gebied, denk aan HAWK en Panavision, ook horizontale lensflare sets te krijgen, zodat je exact de flares krijgt die je nodig hebt.

OP PAPIER
Op papier biedt deze lens een compressieverhouding van, horizontaal, 1,33 maal. Dit geeft aan dat je het vastgelegde beeld naderhand 1,33 maal kan uittrekken in de breedte, van bijvoorbeeld 100 pixels naar 133 pixels, om de normale beeldverhouding terug te krijgen. Dit betekent dat je beeldhoek, gezichtsveld van de lens of ook wel ‘’field of view’’ genoemd, 1,33 maal breder wordt.
Anders gezegd: De lens neemt een 1,33 maal bredere beeldhoek weer dan een conventionele 50mm lens, comprimeert deze om goed te worden weergegeven op een standaard sensor, waarna het vastgelegde beeld weer 1,33 maal uitgerekt kan worden om op het uiteindelijke bredere beeld te komen.





In de praktijk komt dit erop neer dat wanneer je door de zoeker van je camera kijkt, een verticaal uitgerekt plaatje ziet. Een hoofd is dus niet rond maar ovaal. Dit moet je naderhand bijstellen om weer op de juiste verhoudingen uit te komen, dus van een ovaal weer naar een rond hoofd.

De lens dekt op papier alleen APS-C sensoren, maar uit praktijkreviews blijkt dat de lens net wat meer dan dat dekt. Dus houd hier rekening mee als je de lens wilt gebruiken in combinatie met een full frame sensor. Het kan wel, maar vignettering is zeker aanwezig.

Volgens de fabrikant biedt de lens tevens horizontale lensflares, ovale bokeh en een scherp beeld.
Dit alles, voor op dit moment bij Nederlandse webshops, onder de 650 euro.
Tel uit je winst, als je nagaat dat een normale anamorfische lens van bijvoorbeeld Panavision gemiddeld zo’n 20.000 euro of meer kost, of 4000 euro per dag om een setje te huren.
BOUWKWALITEIT
De bouwkwaliteit is netjes en degelijk. De lens voelt ietwat vintage aan, want hij is helemaal van metaal en is volledig analoog. De diafragmaring is de-clicked en is niet te losjes. De focusring is soepel en ook niet te stroef of te losjes.
Het enige minpunt is dat de lens niet waterdicht is. De lens kan je dus niet gebruiken in de regen of miezer. Zelf zou ik bij heel vochtig weer ook even goed nadenken of je hem meeneemt of niet.

De lens ziet er voor de rest best strak uit. Helemaal zwart met een iconische blauwe ring aan de bovenzijde, die waarschijnlijk verwijst naar de blauwe horizontale lensflares.

OPTISCHE KWALITEIT
Over de optische kwaliteit kan ik kort zijn, die is goed. De lens is relatief scherp wijd open. Zelfs in de hoeken neemt de scherpte niet heel veel af.
Tevens valt het op dat de lens goed omgaat met de extreem lichte en donkere delen in de foto. Er blijven netjes details bewaard in de schaduwen en donkere delen. Ook bij de hooglichten blijft de lens presteren en verlies je nauwelijks contrast. Op de lensflares na, verlies je bij direct zonlicht nagenoeg geen contrast.





Chromatische aberratie is wel aanwezig, maar niet overdreven veel. Het is redelijk goed weg te halen in de nabewerking. Het is, zoals altijd, goed zichtbaar bij felle contrasten.

De scherpte is netjes. De lens presteert ietsjes minder dan sferische exemplaren, wanneer 100% ingezoomd, maar is nog steeds acceptabel. Haartjes van een blad zijn bijvoorbeeld nog altijd goed te zien. De foto’s die bij de review staan zijn flink gecomprimeerd om ruimte te besparen in het fotoalbum, dus de scherpte lijk minder dan in de praktijk het geval is.



ANAMORFISCHE KARAKTERISTIEKEN
Het meest opvallende anamorfische karakter van de lens is bij uitstek de horizontale lensflare. Deze is veelal tegen de blauwe/paarse kant gekleurd, is vrij aanwezig net om de lichtbron heen en bij de hoeken. Het komt zeer filmisch over en kan bij goed gebruik zeker wat toevoegen.





De beeldhoek is inderdaad wijder dan dat je in eerste instantie verwacht van een 50mm lens. Wil je dus met 50mm karakteristieken een wijder beeld hebben in één foto, dan kan dat met deze lens.






De vorm van de bokeh, de bokehballen, valt enigszins tegen. Deze zijn niet zo ovaal als je eigenlijk wil, maar de lens is ook maar 1.33X anamorfisch, en niet 1.8X of 2X. Kijkende naar de prestaties en de prijs gaat het je ook niet lukken om zo’n goedkope anamorfische lens te produceren die zó scherp is én een nog grotere compressieverhouding heeft. Voor een compressieverhouding van 1.8 of 2 moet je namelijk ook een andere vorm sensor hebben, meer een kubusvorm, in plaats van een 35mm rechthoekige vorm, zoals nagenoeg alle normale fotografiecamera’s hebben.
De stijl van de bokeh, algehele achtergrondonscherpte is daarentegen wel anamorfisch. De bokeh is wel degelijk anders dan bij een sferische lens. Dit geeft naar mijn inziens een toegevoegde waarde aan de algehele sfeer van het beeld.

CONCLUSIE
De lens presteert optisch voor een anamorfisch exemplaar zeer goed. Het feit dat de lens ook nog een aantal anamorfische karakteristieken met zich meebrengt maakt deze lens zijn prijs meer dan waard. Je moet ze alleen wel gaan gebruiken, anders heb je er helemaal niets aan. De algehele bokeh van de lens is apart, net als je de bokeh van een Helios 44-2 apart kan noemen, in positieve zin.
Let wel op, deze lens is voor APS-C sensoren, dus niet voor full frame. Op full frame zie je gigantische vignettering, maar is de lens uiteraard wel goed bruikbaar als je zijkanten van het beeld cropped of de camera in ‘’super-35’’ of APS-C modus zet.

Het maken van een anamorfische lens met duidelijk zichtbare karakteristieken, een normale focus- en diafragmaring, voor een prijs onder een paar duizend euro is gelukt. Voor de prijs van om en nabij de 650 euro is dit een leuke lens om erbij te hebben, of als introductie naar de anamorfische wereld.


Andere reviews:
Tweakers Weblog, meer lensreviews, ook van vintage exemplaren.
https://hackingdutchman.tweakblogs.net/

Sirui 75mm f/1.8 Anamorphic 1.33X
https://tweakers.net/prod...anamorphic-lens-133x.html

Zeiss Planar 50mm f/1.4
https://tweakers.net/prod...nar-t-fe-50mm-f14-za.html

Sigma Art 35mm f/1.2
https://tweakers.net/prod...-12-dg-dn-art-sony-e.html

Zeiss Distagon 35mm f/1.4
https://tweakers.net/prod...eiss-fe-35mm-f-14-za.html

Helios 44-2 58mm f/2
https://tweakers.net/productreview/174601/helios-44-2.html


*Gebruikt in combinatie met een Sony A7RII.
*Alle foto’s zijn gemaakt in full-frame en later handmatig bijgesneden tot 21:9. Vandaar dat er duidelijke vignettering te zien is. Als de lens wordt gebruikt met een APS-C sensor, waarvoor de lens is gemaakt, is dit niet tot nauwelijks zichtbaar.

Volgende: REVIEW – Carl Zeiss Jena Pancolar 80mm F1.8 16-07 REVIEW – Carl Zeiss Jena Pancolar 80mm F1.8
Volgende: REVIEW - Sirui 75mm F1.8 Anamorphic 1.33 10-07 REVIEW - Sirui 75mm F1.8 Anamorphic 1.33

Reacties


Door Tweakers user nst6ldr, donderdag 15 juli 2021 10:19

Weer wat geleerd vandaag, en wat een fantastische voorbeeldfoto's.

Als ik een verzoek mag doen: kan je eens een voorbeeld geven van zo'n gecomprimeerde foto?

Door Tweakers user HackingDutchman, donderdag 15 juli 2021 11:44

nst6ldr schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:19:
Weer wat geleerd vandaag, en wat een fantastische voorbeeldfoto's.

Als ik een verzoek mag doen: kan je eens een voorbeeld geven van zo'n gecomprimeerde foto?
Dat is zeker een goede toevoeging, bedankt voor de reactie!

Toegevoegd onder het kopje ''Op papier''.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.